fredag den 9. december 2011

Julekugler og nostalgi



Det er vinter, men hvor er sneen. Storm og vestlig kuling er hvad decembervejret byder på, men sneen lader vente på sig. Så jeg må finde vinterbillederne frem fra sidste år, hvor vi hvert fald fik sne. I så rigelige mængder. Men jeg kan li' det. Jeg kan li' frosten, det hvide landskab og den lyddæmpende virkning sneen lægger udover byen. Lydene er anerledes. Luften er anderledes og synsindtrykkene er anderledes. Meget anderledes og jeg venter på, det kommer.

Julestemningen sniger sig kun langsomt ind på mig. Men det er normalt. Og det er ok. En julefrokost i aften. Julegløgg-arrangement i morgen og Händels Messias i den lokale gamle klosterkirke på søndag. Mon ikke jeg bliver fanget ind for fulde gardiner af stemningen henover weekenden. Jeg tror det. Jeg synes, det er hyggeligt og rart og glæder mig til samvær med mange af de mennesker, jeg holder af i løbet af de nærmeste dage.

En lille smule jul er der dog i det lille hjem her på Rolighedsvej. De yndigste julekugler købte jeg på Rosenholm Slots julemarked sidste weekend, og de pryder henover min gamle kommode, som jeg har arvet fra min farmor, som boede i nabobyen til Rosenholm. Min farmors gamle kommode og nye julekugler med et nogalstisk præg i skøn samklang. Det tænder i hjertet til en lille julesang.

Julekuglernerne er købt hos Guld og Grønne Skove, som ejes af en skøn og kreativ sjæl, der vimsede rundt på markedet med englevinger på ryggen, strøede om sig med englestøv og solgte ting og sager til glade julegæaster fra sine fine opstillinger.

Skulle du have lyst til at besøge hendes stand, er hun på markedet på Svenstrup Gods, som ligger mellem Ringsted og Roskilde. Jeg har to fribilletter, hvis du er i nærheden af mig og kan komme forbi og hente dem.

God weekend!

8 kommentarer:

  1. Julestemningen kommer altid snigende, synes jeg. Jeg kan ikke bare skabe den, den skaber sig selv, når man tager et juleskridt af gangen. Men det er nok helt individuelt? Lige nu hører jeg lidt forsigtig Annie Lennox julemusik og glider længere og længere ind i december og julelysstemningen.

    Må du få en dejlig weekend. Og måske ses vi i kirken på søndag! ;)

    Knus.

    SvarSlet
  2. Lyder skønt med den glidende fornemmelse ind i december og julelysstemningen. Nu vil jeg glide udover landet og tage stop på Reersø, hvor der er julefest i aften med husbondens firma. Dejlig weekend til dig også.

    Ja, ses vi, søndag? ;-)

    SvarSlet
  3. stille og roligt og i sit helt eget tempo, kommer julestemningen:-)
    Meget smukke kugler, en dejlig farve.

    SvarSlet
  4. God julefrokostfest! Og ja, vi ses søndag. Billetter bestilt. Julen kan begynde! :))

    SvarSlet
  5. Ja, Miri, jeg faldt også pladask for den kønne farve. Go' lørdag:-)

    SvarSlet
  6. Tak Lene. Bliver dejligt med julekoncert i kirken. Ses :-)

    SvarSlet
  7. Sikke nogle smukke julekugler! Jeg synes du har ret - vi savner sne, og jeg vil gerne bytte for stormene, vi har haft i de seneste uger. Bare ikke mere sne, end at vi stadig kan køre rundt uden problemer :-)

    SvarSlet
  8. ja, Gitte, det er lige det der med for lidt og for meget...
    Julekuglernr nyder jeg hver dag :-)

    SvarSlet