onsdag den 2. november 2011

Noget om nåde


Der må være en mening. En sætning, der kørte rundt i mit hoved det meste af dagen i går. Der må være en mening. Hvad er den? Et spørgsmål jeg stiller mig selv hver dag. Hver morgen som det første, når jeg slår øjnene op. Jeg er gået i gang med Yalom, der skriver om eksistentiel psykoterapi, og som skriver side op og side ned om meningen med livet. Jeg véd ikke om jeg bliver klogere af det. Måske er det som T.S. Eliot har skrevet: At al vorees viden bringer os tættere på vores uvidenhed. Ta' den!

Okay så, det prøver jeg så, at ta' den - til mig -men hvad ér meningen? Hvor er meningen? Det er som om den gemmer sig et sted derude i tågen, og jeg er overladt til famlen på må og få. Bliver ør og svimmel, mens jeg venter på, at det igen skal blive blå og klar himmel. Jeg véd ikke om det sker idag. Jeg véd heller ikke om det vil gøre nogen forskel at vidce. Ja, vil det overhovedet gøre nogen forskel at vide, om der er en mening. Mon ikke, men meningsløsheden er min følgesvend, om den har klinet sig fast ind til min side, eller har lagt sig i baggrunden. Den er der - latent. Så lære at leve med den - det er vel "bare" det. "Bare" det, ja tak. Nådesløst, tænker jeg. Den er nådesløs. Meningsløsheden. Jeg fandt så nåde i dette - for en stund:

Amazing grace! Hvor blid en klang
Der frelste et skarn som jeg
Engang jeg var tabt, nu fundet igen, Var blind, men nu kan jeg se.

Det var nåde, der lærte mig frygt,
Og nåde lindred' den

Hvor dyr'bar den nåde dog fremstod;
den time, jeg først var tro!

Det' nåde, der uskadt har bragt mig så langt,
Og nåde vil bringe mig hjem

Når vi har været sammen i titusinde år,
Skinnende klart som den sol,
Har vi ej færre dage til at synge Guds pris
End da vi først lagde ud

Digtet har jeg hentet hos Priscilla Cogan i Hjertets kompas

4 kommentarer:

  1. Tankevækkende og spændende at læse, hvad du skriver, Chalotte. Vi må nok hver især prøve at finde meningen med det hele - men jeg kan godt den lide den version, jeg læste et sted: At sprede kærlighed ...

    SvarSlet
  2. Ja, Gitte, dét gi'r mening. Det kan jeg mærke er sandt. Tak for reminder :-)

    SvarSlet
  3. Spændende spørgsmål, som jeg tror er vigtigt at stille sig selv. Så man ikke bare driver afsted uden mål og med, som driv tømmer.
    Nogen gange en svær størrelse og andre synes jeg det står bøjet i neon. Men tankevækkende som Megan skriver.
    Knus (og tak for din kommentar)

    SvarSlet
  4. Og selv tak Tina :-) jeg tror faktisk også det er vigtigt at stille sig selv spørgsmålet. At det kan blive meningsdannende i sig selv bare at gøre det, fordi det er et vilkår for livet, at meningen nogle gange udebliver og andre gange, som du skriver, står bøjet i neon.

    SvarSlet