lørdag den 5. november 2011

Transformation


Det blev lys. Det blev sågar sol idag. Mange dages fravær, men nu tilbage på sin egen sløve måde som hører efterårsmånederne til. Men det er herligt. Jeg får energi. Løbeskoene blev luftet efter at ha' trukket støv i en uges tid. Støvsugerne fik en tur gennem huset, dynerne luftet og diverse andre småting, som i sidste ende gør en helhed af velvære og nydelse, når jeg nu snart sætter min gryderet over, som vi skal spise til aften.

Solen og weekenden var velkommen, og på sin egen mærkelige måde har den forgangne uge også været det. Selvom tungsind og melankoli fik sunget nogle strofer, så det var lige til at græde over. Men det hører med. Det hører med til livet. Og det hører med til årstiden. For mig.

Der er transformation udenfor vinduerne, hvor nedfaldne blade ligger i dynger og er på vej til forrådnelse og der er transformation indenfor vinduerne. Helt inde i mig, hvor livet tages op til revision. Hvad er status? Hvad med drømmene? Længslerne? Relationerne? Kærligheden? Er det som det skal være? Skal der justeres? Er der noget, jeg har overset? Har jeg fokus de rette steder? O.s.v. Der bliver vendt og drejet, og det er en tid med spørgsmål. Ikke nye, men gamle. Og det er som det er.

Spørgsmålene sendes ud som skibe på havet, og hvad de vender hjem med - om de overhovedet vender hjem igen. Det véd jeg ikke. Jeg kan ikke tænke så langt som til verdens ende. Og Hvem ved? Måske når de helt derud? Det føles i hvert fald som om, de nogle gange er rejst meget langt væk.

Men jeg øver mig på tålmodighed. Jeg øver mig på tillid. Og jeg øver mig på tro. Tålmodighed, tillid og tro på, at der kommer svar. Ikke fordi, jeg har tænkt en masse tanker, læst en masse bøger (selvom det gør jeg også), men fordi, jeg har stillet spørgsmål og at der dukker svar op fra et sted, fra en kilde, som jeg ikke i min vildeste fantasi selv havde kunnet tænke mig frem til. Det har jeg nemlig oplevet før. Igen og igen. Og det er faktisk ganske betryggende. Jeg skaber en retning med mine spørgsmål og siden er der en vej, der finder mig. Og så plejer jeg at følge den.

Hjertets vej, en spirituel vej, en intuitiv vej. Kært barn har mange navne. I hvert fald en vej, hvor jeg kommer i kontakt med følelsen af at være forpligtet overfor mig selv til at følge den. Forpligtet på en måde, så det vil være som at forkaste mig selv ikke at gå med. Men hvorhen? Jeg går. Men hvorhen? hvordan? Med hvem? Med nogen overhovedet? Det er spørgsmålet. Spørgsmålene. De bliver stillet og lægger sig lige nu i bunker så smukke som efterårsbladene. Lige udenfor min dør. Og smukt er det i al sin farverigdom. Lys og mørke. Liv og forgængelighed. Liv i transformation.

3 kommentarer:

  1. Og nogle gange skal de måske netop have lov at ligge lidt spørgsmålene, som det nedfaldne løv, som venter på en rask efterårsstorm, hvor det hele hvirvler op, og hvem ved, om det hele så ikke falder på plads, lige hvor det er tiltænkt :-)
    KH Charlotte

    SvarSlet
  2. Dejligt og genkendeligt at læse - forunderligt som vores intuition viser vej, når vi stiller spørgsmål. Jeg har oplevet det igen og igen. Ja, vi må jo have svarene i os selv ... Ønsker dig en dejlig søndag, klem!

    SvarSlet
  3. Hej Charlotte og velkommen her :-) stormen ta'r dem helt sikkert og så kommer der en ny orden (måske uorden;-)) men alt falder til rette som det er bestemt. Det tror jeg også på. Dejlig søndag til dig. Kh C

    Ja er det ikke fantastisk Gitte. Næsten magisk. Jeg er overbevist om, at vi har svarene i os selv. Ønsker også dig en dejlig søndag i det nordsjællandske :-) klem

    SvarSlet