søndag den 3. juli 2011

Nu - lige NU


Der er helt stille herude nu. Selv fuglene synes, at være gået til ro. Lidt puslen i krattet. En fugl, en mus, ræven eller katten. Vi kan ikke se det nu - i mørket.Det er mørkt nu. Stille og mørkt.

Ellers har der være lys over land idag. Sollys...næh..hvor har den tilsmilet os i dag i det vestsjællandske. Badning ved stranden - årets første havbad for mig. Men herligt. Klart og fint badevand, tilpas temperatur til afkøling efter solbadning. Også årets første. For første gang i bikinien selvom der måske nok har været dage, hvor det har været tillokkende, har tidspunktet ikke været tilstede - førend i dag.

En rigtig dejlig sommerdag, som kommer helt på højde med dem, jeg holder så meget af ved Middelhavet. Havet her kan bare noget andet. Stranden kan noget andet. Det er dansk. Med alt, hvad det indebærer. Andre dufte, andre lyde, andre farver. Med andre minder. Minder om banrdomsferier, som blev tilbragt ved havet. Ud til havet med hele familien godt pakket i volvoen. Ud til sommerhuset, som vi altid lejede. Sommerferie var lig sommerhusliv på lejet grund. Solskinsdage ved stranden. Regnvejrsdage med familiespil eller skovture med gummistøvler og regntøj på. Jordbærgrød med fløde på, og skrabede kartofler til rødspættefiletter og sildemadder på frokostbordet.

Sommerhuslivet er kommet ind med modermælken, måske er det derfor jeg befinder mig så godt her, hvor jeg er: i mit sommerhus. I mit sommerhus, hvor jeg har været siden det tidlige forår. Jeg begynder at tænke, om jeg nogensinde får lyst til at vende tilbage til byen. Tilbage til mit liv dér. Begynder at overveje, om mit liv dér kan kombineres med, at jeg bliver boende her. Vi får se. Måske kommer det af sig selv, når mørket lægger sig henover landet, og især øen med efterårets ankomst (som ligger meget langt ud i fremtiden selvfølgelig :-))

Men jeg behøver faktisk slet ikke at tage stilling. Lige nu er det godt, lige som det er. Og sådan har jeg tillid til at også fremtiden arter sig, om det er her, dér eller hvor end det måtte være.Lige meget hvad: det ender godt, som den kloge mand Johannes møllehave, siger det. Og jeg tilføjer: det er godt - nu, lige NU!

3 kommentarer:

  1. Kan godt forstå du overvejer at blive i sommerhuset.
    at bo tæt på havet må være en gave.
    Det er i hvert tilfælde min drøm:-)

    SvarSlet
  2. Og præcis hvorfor skulle man ikke vælge at bo der, hvor man har det bedst? Det lyder som en "skærsommernatsdrøm" - det vi drømmer om på hede nætter! ;o)

    SvarSlet
  3. Det er også min drøm, Miri, og nu er drømmen blevet til virkelighed - i hvert fald for sommeren ;-)

    Ja, hvorfor skulle man ikke det Rina, bo dér hvor man har det bedst??? Godt spørgsmål...Det er lige det, jeg sidder her og tænker over sådan en skærsommernat. Drøm eller virkelighed ;-)

    SvarSlet