torsdag den 5. maj 2011

Det summer og syder


Weekenden tegner godt. Ja, det gør den. Jeg er ved at pakke mine sydfrugter. Ikke sådan for at stikke af. Og det er der så nogen, der nok alligvel vil mene, jeg gør. Jeg runder et hjørne i morgen. Et af de skarpe. Men jeg stikker ikke af. Jeg gør bare noget andet end at fejre med pomp og pragt. I hvert fald i første omgang. For der skal nok blive fejret på et senere tidspunkt. Er august ikke perfekt til en havefest?? Jo den er. Så der skal være kalas i haven med kulørte lamper, grillretter, dans og musik til den lyse morgen. Det går ikke i maj, og det er sådan, jeg vil have det.I august.

I maj og lige nu er vejrguderne stadig meget lunefulde, og bare de seneste dage vidner om, hvor tvivlsomt det ville ha' været at arrangere havefest i Danmark til weekenden. Den lover dog igen de lunne temperaturer, men det havde været et sats, så når jeg nu bager mit kærlighedsbrød i dobbelstørrelse til de få, jeg har inviteret til at komme i morgen, så er jeg lykkelig over, hvordan jeg har fået arrangeret det hele. En let anretning til dem, der kommer i morgen, flyafgang til Mallorca på lørdag, og en ordenlig kalas af en fest i haven til august. Det tegner godt. Og jo, det er ganske vist. Et halvårhundrede! :-)


Så: vaske tøj, overveje hvilke kjoler, sko, bluser, der skal med i kufferten, indkøb, madlavning. En tur med støvsugeren. Det er som om, der kører en støvsuger rundt i maven lige nu. Eller er det en sommerfugl? Det har været sådan nogle dage nu. Næsten som en forelskelse. Vågner tidligt. Sover sent. energi. En fin og glad sommerfugl,der sværmer rundt inde i min mave og kildrer, så jeg må tage mig i at gå at smile og le for mig selv, mens jeg går rundt her i duften. Jeg nyder duften fra det nybagte kærlighedsbrød, at se forandringens processer, når et brød bliver til. Fra den lille klat gær, der opløses i det flydende element, det bløde mel mellem hænderne, brødet, der buldrer i gryden i ovnen, det færdige brød, der lyder hult og lokkende, når man banker på den sprøde skorpe. Jeg nyder morgenen, hvor den grå himmel er ved at blive afløst af en skinnende sol. En sol, der rækker sine arme indad et østligt vindue. Lægger sig henover brædderne i gulvet og varmer stuen op. Varme dage, lyse nætter. Sommeren er på vej. Men først lige maj!

5 kommentarer:

  1. Et stort tillykke, Charlotte! Det lyder dejligt, at du tager en tur til Mallorca og venter med at holde din fødselsdag til senere.
    Ja, at bage er en stor glæde - vi bager alt vores brød nu og nyder det. Lige nu dufter hele vores hus af nybagt rugbrød.
    Ha' en dejlig fødselsdag :-)

    SvarSlet
  2. Tak :-)...rugbrød gør vi også i her, selvom surdejen vist har stået lidt for længe nu, så der må laves en ny...

    SvarSlet
  3. Stort tillykke med det halve århundrede - og rigtig god tur sydpå :-).

    SvarSlet
  4. Tillykke med de 50 Charlotte, så er du jo i din bedste alder, herregud, en rejse til Mallorca står også på ønskesedlen her, i må have en rigtig god tur og nyde rejsen og ferien.
    I kærlige tanker, god fødselsdag i morgen.

    SvarSlet
  5. Tusinde tak Janne :-) og
    Tusinde tak til dig Michael :-)
    Mallorca er skøn. Vi søger op i bjergene og bosætter os i en lille casita midt i Soller. Vi skal nyde det. Det lover jeg ;-)

    SvarSlet