søndag den 22. maj 2011

Mælkebøttefrø med morgenvinden


De har lovet regn...regn for søndagen. Det er vi indstillet på. Men hov, solen skinner jo. Positiv overraskelse en søndag morgen.

Mælkebøtterne er i fuld sving med at formere sig og sprede sine frø så det er en lyst med morgenvinden. Det er vist med at komme ud med plæneklipperen lige efter morgenkaffen. Hvis den lovede regn alligevel skulle finde på at ligge sin vej forbi, er det med at komme før den. Den er lunefuld, solen som regnen på disse breddegrader. Meget pludseligt kan det skifte fra skyfri himmel til bulder, brag og sjaskende regnvejr. Det er hændt før, og det skete også idag. Alt blev stille. Fuglene holdt inde med søndagskoncerten. Ikke en gren, ikke et blad rørte sig...og så...lige pludseligt startede det. Braget i det fjerne. Braget der blev til et mere og et mere, og bragene, der bare kom tættere og tættere. Og lynene dansede på himlen ind imellem alle bragene. Og så kom regnen. Piskende regn, der trommede mod taget, og samlede sig i små søer på terassen, som katten lystigt slubrede i sig. Ufortrødent og uanfægtet af uvejret omkring os. Jomfruelig vand direkte fra kilden. Er til hver en tid at foretrække frem for det, jeg stiller frem tappet fra hanen.

Tørsten ramte også mig. Dagens løbetur gik over stok og sten. Havnede ude på bondemandens kornmark, uden helt at vide, hvor jeg endte. Men fandt tilbage. Tilbage til det punkt, jeg hjemmefra havde udtænkt mig. Men en sjov tur, som endte ved udsigten udover det hav, jeg holder så meget af, og som jeg kan løbe langs, når bare jeg holder mig på de autoriserede stier. Dem fandt jeg gennemvarm og rørt i hver en muskel klar til at tage turen hjem i et mere monotont tempo. Men herlig tur...og det var før uvejret satte ind vel og mærket. Ikke at det skal holde mig tilbage. Det er bare lidt sjovere, når solen skinner, og en go' vind samtidig kan afkøle.

Derudover var der ikke så meget brug for afkøling idag. Tværtimod må vi have gang i brændeovnen. Men helt ærligt...så har det nu også sin helt egen sommerlige charme. Charme på dansk. Ligesom mælkebøtten. Sådan kan jeg ligeså godt ta' det. Nu, jeg ikke er født spansk. Dansk sommerlig charme. Dog er jeg ikke er helt sikker på, at naboen synes mine mælkebøtter er helt så charmerende, som jeg kan få dem til at tage sig ud. På en god dag. En go' søndag :-)

2 kommentarer:

  1. Jeg nyder også denne vekslen mellem sol og regn - det der gør vores landskab så frodigt, at det må være en fryd med løbeture som dine :-)

    SvarSlet
  2. Løbeture ved vandet...så kan det ikke blive bedre :-) God mandag aften, Gitte!

    SvarSlet