tirsdag den 7. juni 2011

Sommerliv


Og der er sommer på vej...den bliver ved med at melde sig i min indre jukeboks. Men den er ikke på vej. Det ER sommer. Sommeren er startet, og jeg gør mig umage med at minde mig selv om det. At sommeren ikke er noget, der sker snart. Men noget der er NU. Ikke KUN noget, der sker de tre uger, hvor vi hiver stikket ud og holder sommerferie fra hverdagens gerninger og opgaver. Det er NU. Om bare et par uger, står vi omkring Sankt Hans bålet og minder hinanden om, at "nu går det den anden vej".

Den er i fuld gang sommeren - lige nu. Den er i fuld gang med at folde sine kronblade ud. Brygge den søde nektar, som vi skal høste senere på sommeren. Udgyde forførende dufttoner som for at vække sommeren i os. Så vi kan folde vore kronblade ud. Brygge sød nektar til forbedring for os selv og vores medmennesker. Være der for vores medmennesker og gi' et ekstra kærligt klap til vore modmennesker. Mennesker, der har smagt for meget bittert, for surt. Som i særlig grad trænger til at smage det søde. Trænger til sommerens søde nektar.

Må der blive noget til dem - til dem, der har fået for meget bittert og sødt, og kan jeg bidrage til at de begynder at tage for sig af retterne. For der er rigelig. Der er så rigeligt til alle. Er det ikke sådan, at jo flere blomster der plukkes i beddet, des flere kommer der. Så bare pluk løs, siger jeg. Jeg siger det til alle på min vej. Pluk for pokker løs af dem, du gerne vil ha'. Hold dig ikke tilbage, og vent slet ikke på, at blomsterne falder ned fra himlen til dig, selvom det kunne se smukt ud. Nej, vi må selv kaste dem i vejret for at få dem til at lande i vores favn.

Jeg holder mig ikke selv tilbage. Jeg kaster mange i luften, og der lander mange i min favn. Der skal farver på bordet i min bolig. Det skal dufte. Og når tid er, og jeg ikke kan komme så meget mere omkring, satser jeg på, at der står en kæmpe, en KÆMPE buket af store, farvestrålende, forskelligartede blomster. Ligesom mit liv har været. En blandet buket, mere eller mindre smukke, men med hver deres historie, der har givet mit liv mening. Min mening med MIT liv.

Ærgerligt for dem, der er tilbageholdende. Jeg vil gerne støtte og nære hver og én til at turde tage for sig. Og jeg siger "turde", for nogle gange skal der mod til, men jeg tror på, at det er der, sommeren starter og findes i hver af os. Og det er der sommeren ikke er noget, vi går og venter på, men noget som bliver nærværende lige NU. Og det er det, den er her på denne onsdag den 8. juni sommeraften. God aften :-)

5 kommentarer:

  1. Hvilket dejligt indlæg !

    SvarSlet
  2. Yes siger jeg bare! Gode ord. Vigtigt. Pluk løs og nyd livet. Der er nok til alle. :)

    Ha' en fin dag. Glæder mig til at ses igen!

    SvarSlet
  3. Tak Miri og tak Lene :-)

    Ja, Lene vi må have lavet en aftale :-)

    SvarSlet
  4. Det var utroligt smukt at læse - dejligt billede du bruger: "Hold dig ikke tilbage, og vent slet ikke på, blomsterne falder ned fra himlen til dig, selvom det kunne se smukt ud. Nej, vi må selv kaste dem i vejret for at få dem til at lande i vores favn".
    Jeg er fuldstændig enig. Go' fredag Charlotte :-)

    SvarSlet
  5. Tak Gitte. Jeg kan mærke du kaster mange i vejret og får igen. Dejlig weekend til dig :-)

    SvarSlet