fredag den 8. april 2011

Hjertelig fredag


Da jeg lagde mig på puden i aftes, tænkte jeg:

- at elske min mand
- at elske mit hjem
- at elske mit arbejde
- at elske min kat
- at elske mange andre
- at elske mig selv
o.s.v.

Der er mangt og meget, der skal have opmærksomhed - og husker jeg nu det hele? Det gør jeg vist ikke. Tænkte lige kort, at det var tankevækkende, at jeg nævnte mig selv til sidst på elske-listen, fordi det jo er step no one til overhovedet at kunne elske noget/nogen anden, at man kan elske sig selv. Men kom så i tanke om, hvordan det jo også er kærlighed til mig selv at gi' kærlighed til dem, det, der betyder noget for mig.

At elske ( som jeg først virkelig forstod, hvad er, da jeg læste R. Corveys "Syv gode vaner", hvor han taler om det at elske som et verbum - et gøre-ord)...at elske er for mange - eller for at tale for mig selv - er (var) for mig umiddelbart sådan et status-udsagn: Jeg elsker ham ikke...så jeg må gå fra ham, eller jeg elsker ham... så jeg må gifte mig med ham. Status slut. Enten eller.

Corvey åbnede virkelig mine øjne for det at elske som noget, der er en praksis, noget som kan opøves. Corvey skriver om en mand, som han havde i terapi/coaching. Han havde det svært med sit ægteskab, fordi han ikke elskede sin kone mere. Til ham sagde Corvey:jamen, så elsk hende. Manden: jamen, jeg elsker hende jo ikke mere, og Corvey siger til manden: Så elsk hende alligevel. Jeg forstod, at det at elske ikke er noget mystisk, som vi ingen indflydelse har på. Det er handling - eller i hvert fald også handling.

Siden er så kommet en anden indsigt for mig i forhold til det at elske: at det at elske en anden, et projekt, også er at elske mig selv. Jo mere jeg kan gi' ud des mere vokser mit hjerte og spreder sin energi ud og også ind - til mig selv. Det er kærlighed og selvværd i sand forening. At praktisere hjerteenergi er virkelig en win-win situation, og jeg får et indre billede af en stor kugle af hjerteenergi, der ruller sig ud og bare bliver større og større jo mere den ruller ud og snart smelter hjertekugler sammen i en forening fordi det hjerte der får, også vil begynde at rulle sin hjerteenergi ud. Et sandt univers af hjerteenergi har vi snart :-)

Hjertelig fredag til dig der måtte ha' været forbi her :-)

3 kommentarer:

  1. Kære Charlotte, TAK - fra hjertet! *S* En dejlig påmindelse og tankevækkende - for "vi" (jeg) glemmer det hele tiden. Og det er SÅ vigtigt at huske, for livet og tilværelsen bliver gladere og lettere at bære, når det alligevel er svært. ;o)

    SvarSlet
  2. Jeg tror virkelig på, at det starter med kærligheden til os selv. Er den oprigtigt til stede, har vi et fantastisk ståsted, hvorfra vi kan elske andre og have overskud kærligheden.

    Jeg kan godt lide ordet hjertenergi. Det vil jeg bruge noget oftere! ;) Ses og go' weekend.

    SvarSlet
  3. TAK selv Rina - ja, der er noget vi kan blive ved med at mind hinanden på. Kittet, der får det hele til at hænge sammen :-)

    Ja, Lene...det starter med os selv, så kan det aldrig gå helt gal. Hjerteenergi...:-) Vi ses, det gør vi :-)Fortsat dejlig weekend til dig også!

    SvarSlet