onsdag den 20. april 2011

Livet er smukt

Jeg véd ikke, om jeg kan sige det samme om Kalundborg, hvor jeg har været på strøgtur i dag i forbindelse med påskeferie i det vestsjællandske. Det vil måske være en tilsnigelse.

Men smukt var det nu alligevel at stå nedenfor bakken, hvor Vor Frue Kirke knejser op mod himlen blå, med en enkel lammesky på.

Noget der er grimt - noget der er smukt. Der er både - og i Kalundborg - og når alt kommer til alt - hvor er der så ikke det??? Har ikke alle steder et lidet flatterende hjørne, som helst gemmes væk , og aldrig når turisbureauernes brochurer.

Turist for en dag - det var hvad jeg var, og jeg nød både den rødstenede kirke, den blå himmel, lammeskyen, cappuchino på Café (hold fast) Soleil, og det var den (le soleil) der dansede i havnebassinet, hvor den sidste færge vist snart stævner ud.

Der er et valg - der er altid et valg - et valg mellem at se tingene med briller, der stiller ind på de positive aspekter eller briller, der stiller ind på de negative. Og der er positivt og negativt ved alt. Så jeg valgte at finde de positive briller frem fra tasken, og havde en dejlig dag i Kalundborg. Det er et spørgmål om indstilling om "livet er smukt".

4 kommentarer:

  1. Det er indstillingen til smukt eller mindre smukt der er afgørende Charlotte, samtidig skaber de to yderpunkter kontrasterne og dermed ekspansionen i vores vidunderlige Univers.
    Rigtig god påske.

    SvarSlet
  2. Det lyder som en dejlig dag, du havde! Jeg går helt ind for at vi så vidt muligt ifører os de positive briller - livet er nemmere og smukkere på den måde. Kalundborg er rigtig spændende, måske så du de gamle huse fra 15 og 1600-tallet, skæve men meget smukke. Som livet jo er, når vi har de rette briller på ..

    SvarSlet
  3. Ja, Michael...et spørgsmål om indstilling :-)
    Rigtig god påske til dig også.

    SvarSlet
  4. Ja, Madame, som livet jo er...så er skønheden måske særligt i skævheden, og Kalundborgs gamle bydel med de skæve huse ligeså
    Rigtig god påske til dig :-)

    SvarSlet